V prosinci vyšla rozsáhlá epizoda pořadu MÚPI (Mikýřova úžasná pouť internetem), která se věnuje sektě známé jako Scientologická církev. S hlavním autorem Martinem Mikyskou alias Mikýřem jsme si v exkluzivním rozhovoru povídali o vzniku videa, další medializaci tématu i samotných scientolozích.
Jak tě napadlo natočit po tak dlouhé době opět dlouhé MÚPI video a jak jsi spokojený s dosahem, který zatím mělo?
Věděl jsem, že se k investigativní MÚPI vrátím. Během minulého roku jsem trochu vyhořel a potřeboval jsem si dát pauzu. Měsíce utíkaly a přišlo nám blbý vrátit se po půl roce s desetiminutovým videem na nějaké bulvární téma. O scientologii jsem se začal trochu zajímat někdy v červnu, zavolal jsem pár lidem, koupil si pár knížek s tím, že třeba do měsíce budu mít hotový scénář. Short story: Scénář trvalo napsat pět měsíců. Z dosahu jsme nadšení. Na YouTube často nejde jenom o to, jak kvalitní je video, ale jestli se líbí algoritmu. Poslední dva měsíce tvorby na videu jsme zastavili všechny ostatní aktivity a to trochu zabije na kanále dosah. Algoritmus má rád pravidelnost, takže to, že má teď video k milionu zhlédnutí, je famózní.
Kolik lidí na videu pracovalo a kolik hodin vás to dohromady všechno stálo?
Náš core tým je pět lidí. Já tvořím scénář většinou s externím rešeršistou a dávám do kupy podklady. Volám si s lidmi, chodím na schůzky, načerpávám informace. Máme dva stálé střihače, Ondru a Jirku, kteří standardně oddřou osmdesát procent editace. Já přispívám dvaceti procenty, protože většinou, když už se stříhá, tak ještě dolaďuju scénář. Pak máme Honzu, který obstarává chod všeho, co je okolo naší kanceláře potřeba, od sítí, YouTube kanálu po merch, vedlejší agenturní práci a pronájem našeho studia klientům. Vilda komunikuje s klienty a je v roli obchoďáka.
Celkové hodiny nemám spočítané, ale tím, že jsme zastavili svoje ostatní aktivity, abychom mohli plně pracovat na videu o scientologii, kam jsme z etických důvodů nechtěli ani prodat komerční sdělení, jsme přišli o zisky kolem 2,7 milionu korun. Byznysově takhle dlouhá tvorba na jednom videu nedává smysl, ale doufám, že lidi pochopili, že tohle video jsme nedělali pro peníze.
Video má celospolečenský přesah. Přesto na něj zatím nenavázalo příliš novinářů ani investigativců – přitom materiálu by v Česku bylo dost. Čím to podle tebe je? Nemají tě rádi? Bojí se? Nebo tomu tématu prostě nerozumí?
To nedokážu posoudit. Je možné, že to pro ně není atraktivní téma nebo nechtějí jen sdílet a psát shrnutí z našeho videa. Zahlédl jsem, že se možná i díky našemu videu ve veřejné diskusi objevilo téma přednášení scientologů na školách ohledně drog, což je super. Na druhou stranu je určitá naše nezávislost na ostatních médiích výhodná vzhledem k tomu, že je nás velice těžké nenapadat skrz to, že jsme protlačovaní „zájmovými skupinami“ a tak dále.
Scientologické podnikání
Jsi úhlavním nepřítelem Marcuse X Kalety, který tě na posledním albu zmínil ve dvou písních v nelichotivém kontextu. Kontaktoval jsi ho během vytváření videa s něčím?
Na Instagramu si mě zablokoval. Komunikoval jsem v podstatě s jeho okolím, kterému jsem pokládal otázky. Samotného by mě zajímalo, jakému procentu z věcí ve scientologii věří a jestli třeba dokáže vnímat zvrácenost toho systému. Ale vzhledem k tomu, že z campů Seberevolty dělal v podstatě scientologické semináře, lidi v jeho okolí chodí na Purif (scientologický pseudovědecký očistný program, pozn. red.), on je minimálně na levelu Clear a jezdí podezřele často do Ameriky, kde se dělají nejvyšší scientologické kurzy, tak tipuju, že k tomu moc kritický nebude.
Celé Kaletovo podnikatelské okolí má dlouholeté styky se scientologií. Jan Vašourek byl lektorem v jazykové škole LITE a dianetickém centru. Jakub Vysloužil je jeho švagr a angažoval se v Hubbardově projektu Cesta ke štěstí. Dominik Murin zase přednášel na scientologickém kurzu Anatomie mysli. Ty jsi ve videu zmiňoval i firmy, které vystupovaly na Kaletově Double konferenci. Jak široké podle tebe scientologické okolí může být? A myslíš, že se rozkrývání tohoto podhoubí bude někdo další věnovat?
Bohužel si nemyslím, že by se scientologickému byznysovému podhoubí věnovalo některé z větších médií. Ale pár zdrojů mi naznačovalo pronikání scientologů do politiky. To je téma, který by mohlo mainstream zajímat.
Ve videu odhaluješ také influencera Charlieho Šrámka, který prý vstoupil na Most k absolutní svobodě (předpis cesty k „vyšším stavům“ skrz kurzy a auditingy) a stal se scientologem. Je takových influencerů více? Pokud ano, jak je může běžný uživatel poznat? Jsou nějaké poznávací znaky?
Jsou influenceři, hlavně z okolí Charlieho, kteří za sebou mají pár základních scientologických kurzů a uvažovali nad tím, že půjdou na Purif. Zprvu to nemáš šanci poznat, pokud už o scientologii sám dost nevíš. Budou ti ji představovat pomalu a argumentovat tím, že to není takové, jak se to prezentuje. Je to klasický syndrom vařené žáby. Pokud se ale koukneš na naše video, tak by ti to mělo dát dost vědomostí na to, to rozpoznat.
Purif, Hubbard, WISE
Tvoje video je hlubokým ponořením do fungování scientologické sekty. Jedním z mnoha aspektů je Purif, který scientologové skrze antidrogové brožury dostávají do škol. Máš o tomhle nějaké zprávy a chystáš se na to v budoucnu ještě nějak upozornit? Nepřemýšlel jsi nad přednáškovým turné na středních školách?
Zrovna tohoto tématu, jak jsem zmiňoval, si všimli i některé politické strany a řešili ho nezávisle na našem videu. Budu to sledovat a upozorním na to, pokud situace bude stejná. O přednáškovém turné jsem nepřemýšlel. Vnímám to jako moc časově náročné a málo efektivní z hlediska předání informace oproti YouTube tvorbě.
Jak velkou roli v přípravě tvého videa hrála právní stránka? Musel jsi hodně věcí upravovat, aby ti od scientologické sekty nehrozila žaloba?
Nemusel. Žaloba je asi pořád ve vzduchu, ale šel jsem pouze po informacích, které jsem dostal ze svědectví lidí, a pak jsem vycházel přímo ze scientologických textů. To samo o sobě je dost špatně napadnutelné.
Ve svém videu zmiňuješ spolek WISE, pod kterým jsou registrované scientologické firmy uplatňující Hubbardovu technologii ve školách, kurzech a firmách.
WISE je organizace, které se musíš stát členem, pokud chceš podnikat na základě Hubbardových metod. Podepíšeš smlouvu, odvádíš jim procenta ze zisků a zároveň se zavazuješ k řadě bodů. Například k tomu, že budeš šířit a ctít scientologické texty. Pokud má firma uzavřenou smlouvu s WISE, pak je jen hodně těžké uvěřit tomu, že nebude zároveň šířit scientologii. Seznam členů je veřejný jen pro členy WISE, takže nevíme o všech firmách v ČR, které pod ní fungují.
Ve videu říkáš, že mnoho kauz a špinavostí, které má na svědomí Scientologická církev, nechceš zmiňovat nebo rozkrývat. Mezi tématy, které však v USA hýbou hnutím proti scientologii, je existence dětským kempů Sea Org, ve kterých žily odložené děti členů Scientologické církve. Obšírně se tomu věnovala herečka Leah Remini. Slyšel jsi o této kauze? A myslíš, že je možné, že v Evropě někdy byly v Sea Orgy nějací neplnoletí?
Nebylo to primárně předmětem mého výzkumu. Příběhy o pracovnících Sea Orgu a zacházení s nimi se ke mně dostávaly, ale neměl jsem možnost je ověřit tak, abych je s klidem v duši mohl prezentovat. Můj hlavní záměr byl rozkrýt hlavně ty nižší příčky fungování scientologie, manipulaci a naprostou slepost scientologů k prokazatelným lžím Hubbarda.
Spolu s videem jsi začal i kampaň s merchem, na kterém je napsáno „P*ča odhalena“. Můžeš čtenářům, kteří tvoje video ještě neviděli, ve zkratce vysvětlit, na co tahle hláška naráží?
Vztahuje se k nevyšší dosažitelné úrovni v rámci scientologické církve, tedy OT VIII. Na Mostě k absolutní svobodě, ke kterému jsme měli přístup my, byla označena jako Pravda odhalena™. Přišlo nám natolik absurdní a komické, i k tomu, co jsme se ve scientologických textech dočítali, že jsme se rozhodli parodovat to vlastním trademarkem. Asi by to šlo interpretovat jako naznačení toho, co ve skutečnosti na cestě scientologií odhalíte.
Nepřemýšlíš o tom vydat song o scientologii?
Uvidíme. Na konci našeho videa je ochutnávka. Tak třeba jí někdy rozpracujeme.
Pingback: Průvodce sektami: Fiktivní mimozemské rasy a jak se v nich vyznat | r-factor.cz