Studentsk� listy
Gmail Instagram Facebook Twitter

12.02.2021 17:11

Očima studenta: Jak umlčet média snadno a rychle. Vyučuje Viktor Orbán

O nedělní půlnoci přestane vysílat poslední maďarské nezávislé a kritické rádio. Maďarská mediální rada, obsazená lidmi loajálními k vládě premiéra Viktora Orbána, totiž stanici Klubrádió, která má blízko k levicově-liberální opozici, odňala vysílací frekvenci pro údajné porušení mediálních zákonů. Rádio se brání s tím, že údajným porušením licence byly ve skutečnosti jenom formální nedostatky a hodlá se proti rozhodnutí odvolat. Nic to však nemění na tom, že s koncem týdne se rozhlasová stanice, která dosud vysílala převážně v metropoli Budapešti a okolí, přestane vysílat, respektive bude moci vysílat už pouze přes internet. Maďarští posluchači si tak napříště při cestě autem budou moci pustit maximálně servilní rozhovory s premiérem Orbánem, které každý pátek vysílá státní rozhlas. 

Maďarskou mediální radu zřídila v roce 2011 vláda Viktora Orbána nedlouho poté, co jeho národně-konzervativní strana Fidesz získala absolutní většinu v maďarském parlamentu. Jedná se o instituci zpolitizovanou právě vládní stranou, která očividně vznikla především jako bič na nezávislá a k vládě kritická média. Dokazuje to i současné dění kolem posledního opozičního rozhlasu Klubrádió. Mediální rada loni v září rozhodla, že stanice několikrát porušila maďarské mediální zákony, a proto jí ke 14. únoru neprodlouží licenci. Podle rady stanice opakovaně pozdě předkládala administrativní dokumenty.

Vedení stanice proti odejmutí licence protestuje: argumentuje tím, že jde pouze o formality a upozorňuje, že podobných přestupků se v minulosti dopouštěly i provládní rozhlasové stanice, vysílací frekvence jim přitom ale odejmuta nebyla. Klubrádió je mezi maďarskými rozhlasovými stanicemi unikátní svým zaměřením na zpravodajství a publicistiku a především svou kritikou vlády, jiná rádia se věnují politice spíše okrajově a většinou naskakují na provládní mainstream.


Mezinárodní organizace Reportéři bez hranic k situaci svobody médií v Maďarsku

Rok 2019 byl v maďarských médiích relativně tichým rokem, nedošlo k žádným zásadním změnám ve vlastnické struktuře. Mediální scéně dominuje provládní mediální organizace, Středoevropská tisková a mediální nadace (v maďarštině zkráceně KESMA), stále dochází k narušení trhu se státní reklamou pro média. Přístup k informacím je pro nezávislé novináře stále obtížnější. Mají zakázáno svobodně žádat politiky v parlamentu o vyjádření nebo se účastnit různých událostí. Vládní politici neposkytují rozhovory s protivládními médii. Tisková oddělení veřejných institucí obvykle na otázky nezávislých médií neodpovídají. Znovu proběhly volby do Rady pro média. Za nové členy nejsilnějšího maďarského mediálního regulačního orgánu byli zvoleni pouze kandidáti vládnoucí strany Fidesz. Poslanci Fideszu v nominačním výboru parlamentu odmítli všechny kandidáty opozičních stran.

Zdroj: Reportéři bez hranic, žebříček svobody tisku v jednotlivých zemích 2020 (překlad z anglického originálu)

 


Stanice proto rozhodnutí mediální rady napadla u soudu, ten však žalobu toto úterý zamítl. Předseda představenstva rádia András Arató v reakci na rozhodnutí soudu uvedl, že se stanice odvolá. Na minimálně dočasném konci jejího vysílání od neděle to však nic nemění. Klubrádió pak ve svém prohlášení uvedlo, že se maďarská vláda snaží „pod záminkou zákonnosti umlčet opoziční kritické mediální hlasy“.

Za další umlčený mediální hlas odebrání licence stanici označila i komisařka Rady Evropy pro lidská práva Dunja Mijatović. „Dnešní rozhodnutí budapešťského soudu pečetí osud poslední maďarské nezávislé rozhlasové stanice. Nedávno přepracované mediální zákony neponechávají stanici Klubrádió žádný jiný způsob, jak prodloužit frekvenční licenci po 14. únoru. Další umlčený hlas v Maďarsku. Další smutný den pro svobodu médií,“ uvedla.

Mezinárodní lidskoprávní organizace Human Rights Watch, která mapuje míru svobody a dodržování lidských práv ve světě, vyzvala Radu Evropské unie, aby o maďarském porušování základních hodnot EU, za které je odpovědná vláda Viktora Orbána, jednala. Umlčení kritického média zkritizovala také nová americká administrativa.

Jak umlčet média s Viktorem Orbánem

Pokud má někdo opravdovou erudici v umlčování kritických médií a podřízení mediální krajiny vládě, pak je to Viktor Orbán. Výše zmíněné účelové „vypnutí kritické zpravodajské stanice Klubrádió je jenom další v dlouhé řadě maďarským premiérem umlčených médií. Podobný osud potkal v roce 2016 největší maďarské noviny, opozičně orientovaný deník Népszabadság, který zanikl poté, co jej koupil k Orbánovi blízký miliardář a záhy ukončil jeho vydávání. Z jiných médií se poté, co se Orbánovi oligarchové vydali na nákupy, staly nástroje nekritické vládní propagandy.

Vyvrcholilo to v roce 2018, kdy vznikla obří mediální nezisková nadace KESMA, kam na vládu napojení miliardáři svá média odevzdali. Zatímco oficiálně nadace vznikla za účelem „pomoci přežít maďarským tištěným médiím, ve skutečnosti jde o vytvoření obřího bloku provládních médií tak, aby byl nezávislým médiím ztížen přístup k financím z inzerce. Stejně tak už dříve Orbán ovládl maďarská veřejnoprávní média: to však nebylo až tolik těžké, jelikož maďarská média veřejné služby nikdy nedosahovala takové kvality a nezávislosti jako třeba Česká televize, naopak byly vždy propagandistickým nástrojem vládních politiků, ať už byl u moci kdokoliv.

Nezávislých médií tak v Maďarsku zůstala jenom hrstka, většinou jde o menší internetové investigativní weby (nezávislá tedy stále zůstává i nejsledovanější komerční televize RTL Klub nebo nejčtenější bulvární deník Blikk, tedy média, která mají německé majitele, nelze je však považovat za opoziční v pravém smyslu slova, protože se politickému zpravodajství věnují jenom zcela okrajově).

Je to zcela logické, protože být nezávislým novinářem je v současném Maďarsku složité řemeslo. Chcete dělat nezávislá média? Dobře, ale velmi pravděpodobně přijdete o peníze z mohutné inzerce vlády a státních podniků. Že vám pořád zbude inzerce nevládní? Inu, pravděpodobně se u vás budou bát inzerovat i soukromé podniky, aby si na ně za to vláda později „nezaklekla, protože pokud chcete být v Maďarsku úspěšným podnikatelem, musíte být zadobře s vládou, která je napojená na oligarchické struktury a má nad ekonomickým prostředím absolutní kontrolu.


Konec nezávislého internetového deníku Index

Až do konce Klubrádia byl zatím poslední obětí maďarské vlády nezávislý web Index. Mračna se nad největším nezávislým médiem stahovala už několik měsíců, ne-li let. Index má totiž historicky velmi složitou vlastnickou strukturu a postupem let v ní postupně získávali rozhodující vliv provládní oligarchové (vedlo to i k několika vlnám odchodů zaměstnanců, například v roce 2013 část bývalých redaktorů Indexu založila dnes druhý největší nezávislý maďarský web 444.hu). Samotná redakce ale dlouho odolávala. Až do loňského roku. Vyvrcholením několikaměsíčních sporů mezi vedením redakce a vlastníky byl vyhazov šéfredaktora Szabolcse Dulla. To bylo pro drtivou většinu redakce přespříliš a nepřijatelný zásah do redakční svobody. Proto téměř 80 redaktorů Indexu, včetně zástupců šéfredaktora, vzápětí podalo výpověď.


Chcete klást kritické dotazy? De facto nemůžete, protože vláda Viktora Orbána osekala zákony o svobodném přístupu k informacím, jak jen to jde. Pokud chcete fungovat jako tištěné médium, je to předem prohraná bitva: vláda ovládá hlavní distribuční společnost, ve vládou financované síti prodejen vaše noviny nebo časopis zřejmě nabízet nebudou, a pokud si vás někdo předplatí, bude možná státní pošta účelově zdržovat pravidelné dodávky vašeho časopisu do schránek vašich čtenářů. Pokud se z vás i přesto všechno (což je nepravděpodobné) stane úspěšné a čtené médium, zasáhnou vládní média, která vás budou v hlavním zpravodajství dehonestovat jako agenty George Sorose. A pokud ani to nezabere, pořád tu máme vládními lidmi obsazené mediální rady, které vám mohou pod vykonstruovanou záminkou odebrat licenci a umlčet vás nadobro.

Zní to jako sci-fi? Naopak, tohle všechno se už nějaký čas děje v jedné středoevropské zemi nedaleko od nás. Viktor Orbán neuvěřitelně sofistikovaně ovládl maďarskou mediální krajinu. Abychom zakončili s lehkou nadsázkou: možná je škoda, že tento svůj důmyslný systém omezuje na malou středoevropskou zemi. Třeba by mohl pro ostatní, ne tak úspěšné autoritáře, spustit nějaký kurz, ve kterém by je v ovládnutí médií (a koneckonců nejen těch) vzdělával. Myslím, že by byl mimořádně úspěšný.

Studentské listy přinášejí nový formát glosy s názvem Očima studenta. Každý pátek vám jeden z redaktorů Studentských listů představí svůj pohled na jedno z témat, které v uplynulém týdnu hýbalo světovým děním, ať už z oblasti politiky, školství nebo kultury. Tak zase příští pátek.

Snažíme se přinášet ověřené a srozumitelné články, ale jsme taky jenom lidé a chybujeme. Je pro nás důležité o chybách a nedostatcích vědět, abychom je mohli napravit a minimalizovat jejich výskyt. Proto jsme vděční za veškerou zpětnou vazbu, dotazy, náměty a připomínky, které nám můžete posílat na info@slisty.cz.

Komentáře