Týden po státní maturitní zkoušce z matematiky, kterou jsem absolvoval a hodnotil ZDE, se konala také nepovinná Matematika +. A pokud jsem byl se státní matematikou letos relativně spokojen, tak z letošní podoby Matematiky + jsem přímo nadšen.
Koncepce neutuchajícího soustředění
Obecně se mi tedy nelíbí koncepce testu, který má 23 náročných otázek (a některé jsou ještě členěny) a je na něj vyhrazeno úmorných 150 minut. Takto obsáhlý test je totiž velkou zátěží na psychiku a je opravdu velmi těžké se 2,5 hodiny v kuse soustředit. A vzhledem k povaze a obtížnosti úloh je každá chyba pozornosti a soustředění tvrdě potrestána.
Tu člověk zapomene na více možných řešení, tu zase neudělá podmínky. A jak čas ubíhá, tak je stále těžší a těžší na nic nezapomínat. Navíc se neustále dostáváte k obsáhlejším a náročnějším úlohám, kde je více možností chybovat.
Popravdě jsem ani nebyl schopen se doma přinutit k tomu, abych napsal celý test najednou a stopoval si čas. Nicméně, kdyby bylo možné si dávat přestávky, tak není kdovíjak nadlidský výkon test stihnout v časovém limitu.
Obsah dle očekávání výborný
Co se týče struktury úloh, jsou řazeny logicky za sebou (dle obtížnosti) a postupně prověřují znalosti napříč středoškolským učivem. Nachází se v nich, stejně jako v základní státní matematice, právě to, co se v nich nacházet má. Navíc sedí i jejich časová náročnost. U žádné z úloh jsem se nezasekl na nepřiměřeně dlouhou dobu a stejně tak žádná úloha nelze spočítat během jedné minuty.
Cermat si opět neodpustil několik chytáků, kdy například v úlohách s více odpověďmi nabízí schválně ta řešení, která mohou vyjít při špatném určení podmínek nebo opomenutí znaménka. Ale na druhou stranu se jedná o nepovinnou zkoušku, kterou používají některé vysoké školy jako součást přijímacího řízení a je tedy žádoucí, aby si držela vysokou úroveň. Kdyby ji vysoké školy přestávaly uznávat, pak by byla její příprava samozřejmě naprosto zbytečná.
Zbytečná zkouška?
Hranice úspěšnosti je momentálně nastavena na 33 %. To je podle mého názoru příliš nízko, protože 33 % by měla dosáhnout většina vysokoškoláků bez ohledu na fakultu a zaměření. Je ale pravda, že některé fakulty přijímají žáky podle percentilu nebo známky z Matematiky + a mají tedy nastavenou hranici pro přijetí přesně dle svých potřeb.
Matematika + má jistě v českém školství své místo, které si opravdu zaslouží. Její nepovinnost a fakt, že vlastně stojí úplně mimo státní maturity, z ní dělá mimořádnou zkoušku, která si žije vlastním životem a mění se dle požadavků vysokých škol. A to je jenom dobře.
Kéž by takto fungoval i zbytek státních maturit. Když už je tady musíme mít, co kdybychom z nich udělali nepovinné zkoušky, které by byly sice náročné, ale kvalitně připravené, aby je vysoké školy mohly používat místo svých přijímaček?