Za necelý měsíc to bude rok od chvíle, kdy se v Česku kvůli koronaviru poprvé zavřely školy. I dnes se většina studentů vzdělává distančně, některé z nich přitom za pár měsíců čekají maturitní a závěrečné zkoušky. Proč jsou úlevy oznámené ministerstvem školství nedostatečné a jak by se měly změnit? V rozhovoru jsme se ptali člena předsednictva České středoškolské unie (ČSU) Filipa Slaného.
ČSU označila změny v maturitách, které v lednu oznámil ministr školství Robert Plaga (za ANO), za „nedostatečné řešení aktuální situace”. Proč si to myslíte?
Protože současné úlevy dostatečně nezohledňují situaci, ve které se středoškoláci za poslední rok nacházeli. Jistým způsobem nám řešení ministerstva nějaký smysl dává, ale pořád si myslíme, že není dostatečné a že nepřináší pro maturanty dostatečnou úlevu.
Vyslovili jste se pro „zrušení ústní části nebo didaktických testů a zjednodušení nebo zrušení praktické části maturity”. Můžeš konkrétními argumenty objasnit, proč zrušit to či ono?
Nám dává smysl řešení, se kterým přišel pan ministr – tedy že se zachovávají didaktické testy a u ústních částí se dávají kompetence co nejvíc do rukou ředitelů, kteří zvládnou sami nejlépe posoudit, jak na tom středoškoláci jsou. Problém je v tom, že spousta ředitelů se doporučeními a metodikami ministerstva v praxi neřídí. Chybu pak vnímáme v tom, že na ně ministerstvo dostatečně neapeluje a nevynucuje doporučení, která jim dává. Řada ředitelů není schopna situaci adekvátně posoudit, a přestože jejich škola nevěnuje distanční výuce tolik pozornosti, tak nepřistupují k úlevám adekvátním tomu, jak byla omezena výuka.
Zmínil jsi ředitele, kteří dostali od ministerstva kompetence měnit obsah, formu a hodnocení školní části maturity. Pak je ale přece na nich, jak se rozhodnou, ne?
Ano, je to na nich. Principiálně chápeme, že jim pan ministr věří. Na druhou stranu si myslíme, že by ministerstvo mělo v tomto ohledu udělat víc. Pokud není schopné zajistit, že ředitelé postupují adekvátně tomu, jak na jejich škole probíhá distanční výuka, tak by mělo postupovat jinak.
Chceme rovnou startovací pozici pro všechny
Takže pro vás by bylo ideální, kdyby ředitelé promítli podmínky distanční výuky do podoby maturit, ale protože to často nedělají, tak chcete, aby ministerstvo udělalo víc? Chápu to dobře?
Ano, je to tak.
Co tedy v praxi znamená to víc? Mělo by ministerstvo zrušit didaktické testy nebo ústní část?
Naše stanovisko před tiskovkou pana ministra bylo takové, že požadujeme zrušení didaktických testů nebo ústní části. Tyto dvě části maturity považujeme za složité a náročné a vyžadují poměrně velkou přípravu, například oproti zrušeným slohovkám. Přece jenom jsou studenti už skoro rok doma a distanční výuka všude neprobíhá srovnatelně s prezenční, někde neprobíhá téměř vůbec. Právě proto by se měla zrušit jedna z těchto částí maturity, aby šlo o adekvátní úlevu a aby na maturitu dosáhli skoro všichni.
Měli by ale na maturitu dosáhnout všichni studenti? Distanční výuka je přece jenom pro žáky od září povinná. Ano, jsou s ní problémy, ale v nějaké formě se vzdělávají. A není přece účel maturity, aby ji udělali všichni.
To jsem možná neřekl přesně. Spíš jde o to, aby všichni měli aspoň trochu rovnou startovací pozici. Současná situace totiž prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání, jak vychází také z našeho dotazníku k distanční výuce. Je rozdíl mezi tím, jak probíhá distanční výuka na gymnáziu v Praze a jak probíhá na střední odborné škole ve Frýdku-Místku. Studenti na gymnáziích mají více on-line hodin, mohou se na ně lépe připravit a jsou ve výhodě.
Ale obecně máme v Česku problém, že nemáme jasně definované, co má maturita testovat, v čem je více vypovídající než předchozí čtyři roky na střední škole a jaké kompetence požadujeme, aby žáci prokázali.
To je asi debata na jiný rozhovor, mě by ale zajímalo, co budete dělat pro to, abyste prosadili svoji představu maturit. Nezdá se totiž, že by ministerstvo chystalo další úlevy.
Za nás nedává smysl řešení typu demonstrace nebo velké veřejné akce, protože epidemiologická opatření to nedovolují a nepřipadá nám to zodpovědné. V tom se rozcházíme s těmi různými instagramovými iniciativami, které bojují za maturity a s nimiž jsme v kontaktu.
My jsme už ve spolupráci s Lukášem Fritscherem (youtuber Lukefry, pozn. red.) dělali rozhovor s ministrem, který vyšel minulý týden. Pan ministr odpovídal na otázky, na které nikdy předtím veřejně neodpovídal, a částečně obhájil svoji pozici. V nejbližších dnech a týdnech bychom chtěli apelovat na ředitele, aby při rozhodování, jak přistoupí k maturitám, dbali na to, jak se cítí středoškoláci. Dále chceme komunikovat s ministerstvem, aby se zaměřilo na doporučení, která ředitelům dává. Na to jsme upozorňovali i v dotazníku k distanční výuce – že ředitelé a učitelé málo reflektují doporučení a metodiky.
Máte zprávy od svých členů, jak ředitelé nakládají se svými kompetencemi? Mění školní části maturit právě s ohledem na nedostatečnou distanční výuku?
Nechci dezinterpretovat s daty, protože žádná nemám. Můj osobní dojem je takový, že ředitelé k úlevám spíš nepřistupují. Tak na mě působí nálada mezi lidmi v ČSU. I pro ředitele je to ale komplikované téma, které určitě neřeší ze dne na den, takže ani za ty dva týdny, které uplynuly od oznámení úlev, nemáme úplné informace.
Poslední otázka k maturitám. Ve svém okolí se setkávám s tím, že názory na podobu maturit se dost liší. Jak vášnivá byla debata u vás v ČSU? Nechci po tobě žádné interní detaily, ale spíš obecný dojem.
Tohle je velmi komplikované, protože na maturity je potřeba reagovat rychle a řeší se za pochodu, ale zároveň je to téma, které vzbuzuje velké emoce a lidi na něj mají různé názory. My jsme byli dost svázáni tím, že jsme si museli vydefinovat společné stanovisko, ale myslím si, že jsme došli ke konsenzu. Nebylo to pro nás složité, protože máme podobné názory na vzdělávání a zastáváme stejné hodnoty. Každopádně je to složité téma a nějaká vnitřní diskuse musela logicky proběhnout.
Naše tipy pro samostudium! ? Aneb co nám pomáhá zvládat nelehkou situaci? ?? Více na našem webu: https://stredoskolskaunie.cz/2021/01/tipy-pro-samostudium/
Zveřejnil(a) Česká středoškolská unie dne Středa 20. ledna 2021
Předpokládám, že jste hodně diskutovali i o distanční výuce, které se věnoval váš listopadový průzkum. Z něj vychází, že středoškoláci mají příliš on-line hodin a pociťují psychickou zátěž a nedostatek sociálního kontaktu. Odpověděl vám pan ministr na dopis, se kterým jste se na něj s tímto tématem obrátili?
Pan ministr a obecně ministerstvo úplně ideálně nereaguje, takže odpověď zatím nemáme.
Co s tím budete dělat? Ministerstvo je nejdůležitějším aktérem ve školství a hlavní iniciativa by tak asi měla přicházet od něj.
Přímá odpověď nám sice nedošla, ale na spoustu otázek pan ministr odpověděl ve zmiňovaném rozhovoru, takže jsme odpovědi vlastně dostali. Samozřejmě nás ale komunikace ministerstva netěší, není ideální a nejsme jediní, kdo si na to stěžuje. Mrzí nás, že pan ministr do médií často prezentuje, že se studenty komunikuje, ale v praxi to tak úplně není. Nicméně vidíme od něj vstřícné kroky, je fajn, že si například založil Instagram.
Vy jste na sociálních sítích zveřejňovali tipy, jak zvládat distanční výuku. Obrací se na vás hodně studentů s tím, že si nevědí rady? Nebo i s tím, že jim vaše tipy pomáhají?
Tahle oblast je pro ČSU trochu nová – nikdy jsme se totiž vyloženě nesoustředili na to, abychom studentům dávali tipy, jak zvládat nějaké obtížné situace. Současný stav nás ale přiměl změnit náplň činnosti. V dotazníku jsme zjistili, že řada studentů tu situaci pochopitelně úplně ideálně nezvládá, takže jsme rádi, že jim můžeme pomoct aspoň těmito drobnými kroky, jako je například vytvoření playlistu na učení. Máme na to dobré ohlasy.