Právě si prohlížíte Recenze: Indiana Jones a nástroj osudu

Na příbězích Indiana Jonese jsem vyrůstala: chrám zkázy, království křišťálové lebky, klobouk a bič. O to víc mi lezl mráz po zádech, když jsem mohla zase vidět Indyho, jak běží po střeše vlaku a vyhrává k tomu ta stará známá znělka. V posledním díle jsme zažili dobrodružství na zemi, ve vzduchu ve vodě i pod vodou. Spielberg předal režii Jamesi Mangoldovi, který zůstal ve škatulkách starého Jonese a dopřál našemu oblíbenému archeologovi rozloučení s velkou parádou.

Harrison Ford? Kolik že mu je?

Představiteli naší hlavní postavy bylo při natáčení filmu 80 let, přesto ale dokázal spoustu kousků a chvílemi se jeho věk stával předmětem humoru. Musím přiznat, že oprávněně. Všichni známe Indianu jako mrštného svalnatého muže ve středních letech, ale nemůžeme se zlobit, když mezi vydáním prvního a posledního dílu uběhlo 42 let. Nikdo z nás asi nečekal, že poslední díl bude ten nejlepší a s tímto očekáváním jsem do kina šla i já. Právě proto jsem byla i příjemně překvapena u samotného začátku, kdy se na plátně objevil pomocí umělé inteligence a nepoužitých záběrů z minulých filmů Indy, tak jak ho známe, zamával bičem a klobouk mu nespadl ani kdyby skákal z letadla.

Novou mízu do filmu přinesla Phoebe Waller-Bridgeová a to tak, že perfektně zmátla mozky všem divákům a nikdo nevěděl, na čí straně zrovna je. Přidala tak k smršti bitek, honiček a přestřelek trochu ženského šarmu a občas přesměrovala pozornost na sebe. Její přítomnost tak krásně oživila souboj dvou starých chlapů a role zrádné wombatky jí příjemně sedla.

Staré vzorce, ale fungují

Zápletka opět hodně sází na kartu nacistického Německa a divácké nechuti k důstojníkům, co si neberou servítky. Hlavního záporáka si zahrál Mads Mikkelsen a i zde musím vyseknout poklonu za jeho herecké výkony. Na roli se tak (bez urážky) hodil, že vzbuzoval odpor, aniž by vůbec promluvil. Jen k jeho mladšímu přisluhovači už připomínky mám. Jak Mikkelsen tahal za nitky našeho odporu přirozeně, Klaberovi (Boyd Holbrook) popustili scénáristi uzdu až přespříliš. Jeho chování v závěrečné části filmu snad raději ani nebudu k ničemu přirovnávat, udělejte si obrázek sami.

Soundtrack

Dovolím si předpokládat, že hlavní znělku Indiany Jonese (Raiders March) z pera Johna Williamse jste už někdy slyšeli. V úvodu jsem zmiňovala scénu, kdy Indiana běží po střeše vlaku, a to je přesně ten okamžik, který bych si bez té staré známé melodie nemohla představit. John Williams, který skládal hudbu i pro Jurský park nebo Star Wars, vystihnul výjimečně napětí a dramatičnost a Indiana Jones je jedním z filmů, které ho zapsaly do dějin filmové hudby.

Ani Spielberg, ani Lucas, ale Mangold

James Mangold je po Spielbergovi druhým a posledním člověkem, který režíroval tuto filmovou sérii. Když se v roce 2020 rozhodovalo o tom, kdo bude režisérem, předal mu Steven Spielberg pomyslné žezlo s tím, že film potřebuje mladou a čerstvou perspektivu. A přání se stalo rozkazem, Indiana zazářil novými barvami, dešifroval nové indicie a i na svá stará kolena procestoval půlku planety. Film nabral trošku jiný rozměr, k čemuž ovšem také přispívá patnáctiletá mezera po vydání Křišťálové lebky. Mangold dopřál Indiana Jonesovi rozloučení s diváky v opravdu velkém stylu.

V nejlepším přestat

I když jsem novému filmu nevytkla až tak mnoho věcí, mohu jít klidně spát s jistotou, že nikdo nepřijde s šestým dílem a nezkazí si tak reputaci. Že se má v nejlepším přestat, se neříká jen tak nadarmo. Poslední díl nám přinesl pěknou dávku nostalgie, narážek na předchozí díly a poslední dobrodružství archeologa a profesora Hurtonovy univerzity, Indiana Jonese. A ten nyní může odpočívat v penzi s vědomím, že zajistil mnoha generacím víc než trochu zábavy.