13.03.2019 18:20

Běhání – 5 nejčastějších chyb před během

Jan Dunder

Pokud jsi ještě s běháním nezačal, tak nazuj boty a koukej vyrazit na svůj první běh!

Máš-li za sebou už pár běhů a jsi odhodlán v běhání pokračovat, tak gratuluji. Přidal jsi se ke skvělé a přátelské komunitě, která tě s radostí přijímá mezi sebe. Nicméně mnoho lidí si už běháním ublížilo nebo se jim běh po čase znechutil. A my tak určitě dopadnout nechceme. Proto se dnes podíváme na 5 nejčastějších chyb, kterých se vyvarovat před během:

Motivace

Motivace a správná nálada je před běháním naprosto zásadní. Pokud nemáš motivaci a chuť k běhu, pak běhat prostě nechoď. Některým lidem pomůže zhlédnutí motivačního videa nebo poslech energické hudby, díky čemuž se dostanou před během do správného rozpoložení. Není-li to tvůj případ, pak raději zůstaň doma a odlož svůj běh na jindy. Nejenže toho moc neuběhneš, ale také budeš zbytečně otrávený a psychicky vysílený.

Strava

Hodinu před během nejíme a nepijeme. Jednoduchá věta, která ti zpříjemní tvé běhání. Poslední hodinku před během v klidu odpočívej nebo se věnuj lehké aktivitě (jako jsou třeba domácí práce). Pár minut před během se lehce napij čisté vody nebo studeného čaje.

Pokud se chystáš k delšímu než hodinovému běhu, můžeš přemýšlet i o tom, že si vezmeš pití s sebou. Ideálně opět voda, čaj nebo ionťák. Běhy nad 20 kilometrů pak snesou i malou svačinku v podobě tyčinky nebo kousku ovoce.

Protažení

Jasně, je to nuda a nikdo z nás to nemá rád, ale naše tělo to fakt potřebuje. Nicméně není úplně ideální protahovat nezahřáté svaly, takže před protažením si dej chvilku běh rychlejším tempem. Při protažení se pak v klidu vydýcháš a uvolníš a lépe se ti poběží.

Protahuj vždy celé tělo od hlavy až po prsty u nohou a věnuj se mu alespoň 5 minut. Nechoď až do krajních pozic, kam nejdále tě tělo pustí. Zbytečně tím riskuješ, že si natáhneš nějaký sval. Stačí se lehce bezbolestně protáhnout. Nejefektivnější je protahování svalů prostřednictvím přirozených pohybů a atletické abecedy.

Oblečení

Na běhání volím oblečení z prodyšného (nejlépe funkčního) materiálu. Než vyběhneš, podívej se na teploměr a oblékni se, jako kdyby ukazoval o 5 až 10 stupňů víc. Na začátku běhu by ti měla být trochu zima, ale neboj – během pár minut se zahřeješ a zvolíš-li lehčí oblečení, tak posléze oceníš, že nebudeš po běhu zpocený.

Vždy volím pevné uzavřené boty. Pokud chci běžet po tvrdém povrchu, pak si vezmu běžecké boty s měkkou podrážkou, při běhu po trávě stačí obyčejné sportovní tenisky.

Další vybavení

Břišní měřiče tepu nech prosím doma. Stejně tak nedoporučuji ani běžecké opasky a držáky na pití. Pokud s sebou bereš pití, pak si ho jednoduše nes v ruce. Jestli ti v motivaci pomáhají běžecké hodinky, pak si je samozřejmě vezmi. Stejně tak neuděláš ani chybu s použitím mobilní běžecké aplikace nebo s puštěnou hudbou. Mobil si dej do kapsy v běžeckých legínách/kraťasech a nebo použij běžecké pouzdro na mobil, které si obemkneš kolem paže.

© Copyright 2019 Studentské listy | Design by Jakub David & Tomáš Portl