Děti, které strávily velkou část roku na distanční výuce, nevýhody decentralizovaného školství či problémy s výchovou nových učitelů. To jsou některé závěry vyplývající z Auditu vzdělávacího systému za rok 2020, který vypracovala nezisková organizace EDUin.

Hlavním tématem dokumentu, který vypracovali analytici neziskové organizace EDUin, je probíhající distanční výuka, která se po nejnovějších vládních opatřeních týká opět všech žáků a studentů. „Pandemie úplně změnila, kde a jak probíhá učení, přičemž digitální technologie jsou poprvé v centru výuky a učení se napříč všemi předměty,” píše analytik Štěpán Kment, podle něhož se po návratu do škol musejí více zapojit žáci, kteří se on-line vzdělávání účastnili nepravidelně nebo vůbec.

Právě zvýšení nerovností ve vzdělávání – především u dětí ze slabšího prostředí – zdůrazňuje i senátor Jiří Drahoš (za STAN), který audit zaštítil. „On-line výuka přinesla ještě větší rozevření nůžek v kvalitě vzdělávání nejen mezi školami, ale i mezi jednotlivými učiteli ve stejné instituci,” uvedl předseda senátního školského výboru, jenž rovněž upozornil na problémy ve vzdělávání nových učitelů na pedagogických fakultách.

Výchově nových kantorů se v jenom z textů auditu věnoval Karel Gargulák, jenž tvrdí, že je potřeba proměnit přípravu učitelů na pedagogických fakultách. „Během uplynulého roku rodiče přímo na obrazovkách počítačů viděli silné i slabé stránky českých učitelů. Nastal čas systémově změnit jejich přípravu,” píše s tím, že příklady dobré praxe lze najít na některých univerzitách a v inovativních programech.

V dalších textech se analytici EDUin věnovali problémům v testování žáků (přijímací zkoušky a maturity), odbornému školství či zavedení tzv. středního článku, který má pomoct v komunikaci mezi ministerstvem školství a řediteli.

Opakované zavírání škol i vzdělávací strategie

Audit také připomíná nejdůležitější události minulého roku. Vedle zvýšení platů učitelů či reformy financování školství dominovala samozřejmě pandemie a s ní spojená vládní opatření, která na jaře a znovu na podzim zavřela většinu žáků doma. Zároveň však ministerstvo dokončilo a vláda následně schválila Strategii vzdělávání do roku 2030, o které jsme psali v našem dřívějším článku.

Za přínosy a příležitosti distanční výuky považuje ředitel EDUin Miroslav Hřebecký digitální skok, redukci vzdělávacího obsahu, formativní (slovní) hodnocení a růst významu socializační role školy.

EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání. Založena byla v květnu 2010 a od roku 2014 pravidelně vydává audit českého vzdělávacího systému za uplynulý rok.

Šimon Rogner

Spoluzakladatel a bývalý šéfredaktor Studentských listů, teď píšící hlavně o politice. Redaktor ČT24 píšící o soudních kauzách a student žurnalistiky na Karlově univerzitě.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..